NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
شُعْبَةَ
عَنْ
مَنْصُورٍ
عَنْ تَمِيمِ
بْنِ
سَلَمَةَ
أَوْ سَعْدِ بْنِ
عُبَيْدَةَ
عَنْ
عُبَيْدِ
بْنِ خَالِدٍ
السُّلَمِيِّ
رَجُلٍ مِنْ
أَصْحَابِ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
مَرَّةً عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
ثُمَّ قَالَ
مَرَّةً عَنْ
عُبَيْدٍ
قَالَ مَوْتُ
الْفَجْأَةِ
أَخْذَةُ أَسِفٍ
Nebi (s.a.v.)'in
sahabilerinden birisi olan Ubeyd b. Halid es-Sülemi'den (rivayet olunmuştur).
Musannif Ebû Dâvud diyor
ki: Şeyhim Müsedded, bu hadisi bana) bir defasında (merfu olarak) Nebi
(s.a.v.)'den diye, sonra bir defasında da (mevkuf olarak) Ubeyd'den diye
rivayet etti.
(Nebi Sallallahu aleyhi ve sellem ya da
Ubeyd):
"Ansızın ölmek
(Allah'ın ruhu) öfke ile almasıdır" buyurdu.
İzah:
Ahmed b. Hanbel
111,424; IV.219.
İbn Ebî Şeybe'nin Müsannefinde
Aişe ve Abdullah b. Mes'ud (r.a)Man tahric edilen bir hadisi şerifte
"Ansızın ölüm, mü'm in için rahatlık, facir ve fasık için de gazap
alametidir" buyurulmuştur. Ahmed b. Hatibe!'-in Müsned'inde Rasûl-ü
Ekremin yıkılmaya yüz tutmuş bir duvarın yanından geçerken süratlenip
"Ansızın ölümden hoşlanmam" buyurduğu rivayet edilmektedir.[Ahmed b.
Hanbel, 11,356.] Bu haberlerin arasını telif için sarih, İbn Battal "Ani
ölüm vasiyyet etme imkanı bırakmadığı ve ahiret hazırlığı için tevbe ve istiğfar
gibi güzel amellere fırsat vermediği için iyi görülmemiştir. Yoksa aslında ani
ölüm çirkin değildir. Hatta ahiret için hazırlıklı bir mü'min için iyi bir sonuçtur."[Miras
Kamil, Tecrid-i Sarih Terceme ve Şerhi, IV, 762.]
Hattabî'nin de ifade
ettiği gibi, her ne kadar mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerif, Ubeydullah b.
Halid es-Sülemi'den mevkuf olarak rivayet edilmişse de, bu hadisin mevkuf oluşu
hadisin sıhhatine zarar vermez. Çünkü bu mevzu, bir ictihad meselesi olmayıp
doğrudan doğruya Hz. Peygamberin açıklamasıyla anlaşılabilecek bir mesele
olduğundan bu sözün-Hz. Ubeyd b. Halid'in kendi şahsi görüşünü yansıttığı
düşünülemez.
Ayrıca Hafız Münzirî bu
hadisin ravilerinin güvenilir kimseler olduğunu söylemiştir.[el-Benna A.A,
el-Fethurrabbani VII.70, 71.]